SEM i SEO — pomoc w skutecznym marketingu
Dzięki Internetowi każdego dnia mamy dostęp do ogromnej ilości informacji i treści. Jak wszystko, ma to swoje dobre i złe strony. Z jednej strony na sieć można patrzeć jak na jedną wielką encyklopedię, w której znajdują się informacje na każdy temat. Minusem natomiast jest to, że wiele informacji jest wątpliwej jakości, a witryny internetowe są przepełnione niepotrzebnymi, często mało rzetelnymi treściami. Jako firma lub marka musimy wyprzedzić konkurencję i przedstawić się jak najlepiej w sieci tak, aby odbiorca chciał zostać właśnie na naszej stronie i skorzystać z naszych usług.

Co może pomóc w tym, aby być bardziej widocznym w sieci? Coraz częściej wykorzystuje się do tego celu SEO i SEM. Dlatego dobrze mieć świadomość, czym one są i jak z nich korzystać. W dalszej części artykułu zajmiemy się dokładną analizą tych pojęć oraz ich wpływu na działanie marki.
Jak SEO i SEM może pomóc twojej firmie?
Google skanuje codziennie miliardy stron w poszukiwaniu nowych treści. Co sprawia, że niektóre firmy pokazują się na samej górze wyszukiwarki, a niektóre nie są wcale widoczne? Na tempo rozwoju świata zawsze wpływała szybkość obiegu informacji. Wyszukiwarka to pewien ekosystem dokumentów, map itp. który ma za zadanie gromadzić i przesyłać dane. W świecie rzeczywistym na szybszy przepływ informacji miał rozwój transportu. To dzięki niemu wiadomości zaczęły docierać do różnych zakątków świata. Dostęp do informacji przestał być lokalnym zjawiskiem. W sieci mamy również wiele dróg, którymi krążą informacje. Dzięki tej wirtualnej sieci „autostrad” ludzie ze wszystkich zakątków świata mogą się komunikować, przepływ informacji jest bardzo szybki, niemalże natychmiastowy. Głównym dowodzącym wszystkich cyfrowych ścieżek jest Google. To dzięki tej wyszukiwarce mamy dostęp do całej biblioteki treści online, których twórcą jest człowiek, a ostatnio również sztuczna inteligencja
Wirtualna cyrkulacja informacji jest procesem, który trwa nieustannie i uczestniczymy w nim codziennie. Poznanie tego, jak działa SEM i SEO jest jak poznanie znaków drogowych i zasad ruchu na cyfrowej drodze. Bez tej wiedzy nie będziemy wiedzieli, jak „przejechać z punktu A do B”. Bez znajomości zasad pozycjonowania stron trudno nam będzie „przetransportować” odbiorców naszej firmy do celu, którym jest popyt na nasze usługi lub produkty. Wiele treści zniknie niezauważona w sieci, tylko dlatego, że nie będzie rozpoznana przez Google jako wartościowa.
Niezależnie czy piszemy hobbystycznie, czy w celu dotarcia do klienta, chcemy osiągać jak najwyższe wyniki w wyszukiwaniach i przyczynić się do zwiększenia zainteresowania firmą, czy marką. Opis produktu, usługi, content strony, poradnik, blog itd. ma spełniać funkcję przyciągnięcia uwagi odbiorcy i ma przekładać się na zyski firmy. Aby strona mogła wypełnić to zadanie, musi być odwiedzana i generować ruch. Co zatem zrobić, aby zwiększyć ruch na naszej witrynie?
Co to jest SEM i SEO? Jakie są różnice między nimi?
Efektywne zarządzanie treścią w Internecie to sztuka, wykonywana przez specjalistów. Przyjrzyjmy się dokładniej, czym jest SEM i SEO.
SEM = SEO pozycjonowanie (wyniki organiczne) + PPC publikacja reklam (wyniki płatne)

SEM (Search Engine Marketing)
To pojęcie, które określa zestaw działań marketingowych, mających na celu osiągniecie wyższego wyniku w rankingu wyświetlania stron internetowych w wyszukiwarce. Na SEM składa się SEO (Search Engine Optimazation), często nazywane pozycjonowaniem stron oraz PPC (Pay Per Click — płatność za kliknięcie), które przyczynia się do lepszej konwersji i dają natychmiastowe efekty, pozwalając na dotarcie do dużej grupy docelowej w krótkim czasie. Jednak rezultaty nie są tak długotrwałe. Sprawdza się dobrze w przypadku sprzedaży, konkursów, promocji itd. lub przy zdobywaniu większej społeczności, lub polubień np. w przypadku postów.
Zadanie, jakie ma do wykonania SEM to skierowanie jak największego ruchu na witrynę. Dzięki odpowiednim działaniom SEO i zoptymalizowaniu reklamy internetowej więcej potencjalnych zainteresowanych odwiedzi naszą stronę. Użytkownik wpisuje określone pytanie lub frazę w pole wyszukiwania, aby znaleźć informacje na temat danego produktu czy usługi. Google wyświetla najwyżej te strony, które uznaje za najbardziej wartościowe pod kątem treści danego zapytania użytkownika, a także pod kątem architektury strony dla robotów Google (Crawler’ów).

SEO (Search Engine Optimization) — pozycjonowanie
SEO jest częścią SEM, zajmuje się optymalizowaniem strony pod kątem algorytmów wyszukiwania (wyniki organiczne). Algorytmy analizują wszystkie strony w indeksie, biorąc pod uwagę wiele czynników i sygnałów, aby określić kolejność, w jakiej strony powinny pojawiać się w wynikach wyszukiwarki. Wyniki osiąga się poprzez zoptymalizowanie treści słowami kluczowymi i frazami long-tail, czyli tymi, które są najczęściej wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkach. Równie istotna dla algorytmów jest jakość i bogactwo treści, które mają odpowiadać na pytania postawione przez użytkowników. Od strony technicznej strona musi być dobrze zakodowana i bezpieczna tak, aby boty mogły ją łatwo znaleźć i przeszukać.
Działanie SEO widać dopiero po tygodniach lub miesiącach pracy, odwrotnie do działań reklamowych, których efekty są zauważalnie od razu, dopóki konto reklamowe jest zasilone środkami. W przypadku SEO na rezultaty trzeba poczekać czasami kilka miesięcy, ale efekty są długofalowe i przyczyniają się do rozpoznawalności strony przez tzw. roboty lub boty wyszukiwarek. To sprawia, że trafiają na wyższe pozycje wyszukiwania, budując lojalność i zaufanie do marki.
Jak przechytrzyć Google? Czy wybrać Biały, Czarny czy Szary Kapelusz?
SEO to technika, która wpływa na Google tak, aby nasze treści stały się rozpoznawane i czytelne dla jego algorytmów. To drogowskaz dla wyszukiwarki Google. Same słowa kluczowe nie wystarczą, również architektura strony musi być zoptymalizowana pod SEO, a także linki zewnętrzne i wewnętrzne muszą być odpowiednio umieszczone, aby podbijać pozycje w rankingach wyszukiwania.
Istnieją dwa rodzaje SEO: on-site i off-site.

On-site SEO przygotowuje stronę do tego, aby była bardziej widoczna i zrozumiała dla robota wyszukiwarki. To oznacza, że cała architektura witryny (kod strony, znaczniki meta, adresy podstron itd.), content strony (frazy kluczowe, odpowiednie nagłówki i ich struktura) powinny być zoptymalizowane tak, aby były czytelniejsze dla wyszukiwarek.
Off-site SEO to taktyka nakierowana na wzmocnienie „siły” witryny poprzez działania poza stroną i nie są bezpośrednio z nią związane. W ramach tej metody stosuje się tzw. linkbuilding, który poprawia obecność i rozpoznawalność marki w sieci.
Tutaj dochodzimy do trzech pojęć charakterystycznych dla SEO — White Hat (Biały Kapelusz) i Black Hat (Czarny Kapelusz), Grey Hat (Szary Kapelusz).

Biały Kapelusz odnosi się do wszystkich działań w obrębie SEO, które są zgodne z kodeksami wyszukiwarek.
Należą do nich:
- posiadanie wysokiej jakości linków przychodzących (innych stron internetowych linkujących do Twojej strony), linków wychodzących (linkujących do innych wartościowych stron internetowych) oraz linków wewnętrznych (linkujących do własnych stron w całej witrynie jak serwisy i blogi),
- optymalizowanie witryn pod kątem wymagań użytkowników,
- optymalizowanie i tworzenie wartościowego contentu,
- szybki czas ładowania strony i responsywność,
- wysokiej jakości treści z dodatkiem obrazów i wideo,
- opisowe słowa kluczowe i meta tagi.
Czarny Kapelusz to czarny charakter wśród działań marketingowych działa poza prawem, niezgodnie z regulaminami a niekiedy również etyką.
Wśród nich należy wymienić:
- spamowanie na forach dyskusyjnych,
- tworzenie sztucznych treści zrozumiałych głównie dla robotów wyszukiwarek,
- nadmierne użycie słów kluczowych lub umieszczanie ich białą czcionką, aby nie były widoczne dla oka,
- nadużywanie wyświetlania okienek pop-up,
- tworzenie domen, subdomen i stron z duplikatami treści,
- strony z wirusami, trojanami lub phishingiem.
Black hat wbrew początkowym założeniem nie wpływa dobrze na pozycjonowanie strony. Jego stosowanie zwykle jest karane zablokowaniem adresu witryny przez wyszukiwarki lub nawet usunięciem strony z Google.
Szary Kapelusz to połączenie tego, co dozwolone i niedozwolone w praktykach SEO. Jest to kwestia interpretacji zasad wyznaczonych przez wyszukiwarki. W niektórych przypadkach obejście regulaminu nie jest kategoryczne i może być akceptowalne.
- wykorzystywanie niedopowiedzeń prawnych Google,
- kopiowanie i przeredagowanie treści z innych stron,
- zbyt szybki przyrost linków,
- zamieszczanie wygenerowanych komentarzy i opinii,
- zapychanie stron słowami kluczowymi,
- pisanie niemerytorycznych tekstów (“lanie wody”).
Czasami witryny stosują strategie Grey Hat, a mimo tego nie otrzymują bana od wyszukiwarki Google. Szary kapelusz może być łatwo zdmuchnięty i zastąpiony przez Czarny Kapelusz, ponieważ regulacje Google są ciągle aktualizowane. Techniki, które są w szarej strefie w danym czasie, mogą później być całkowicie zabronione.
Podsumowanie
Umiejętność wykreowania czytelnego środowiska w sieci jest cenna, ponieważ sprawia, że marka staje się widoczna. To konieczne, aby dotrzeć do klientów, wyprzedzając konkurencję. Działania SEM i SEO są bardzo pomocne w pozycjonowaniu naszej strony wysoko w rankingach wyszukiwania Google. Agencja We Make It pomoże Ci profesjonalnie przeprowadzić kampanię PPC, a także napisać artykuły zgodnie z wytycznymi SEO. W dzisiejszych czasach stosowanie SEM i SEO staje się standardem, dlatego żadna firma nie powinna pomijać tych rozwiązań, prowadząc działania promocyjne.
Źródła:
https://www.linkedin.com/pulse/10-google-search-statistics-you-need-know-2022-paul-slaney/
https://thesmallbusinessblog.net/how-many-google-searches-per-day/
https://earthweb.com/how-much-data-is-created-every-day/
https://bloggingwizard.com/website-statistics/
https://straymediagroup.com/seo-sem-101/
https://www.njlocalmarketing.com/whats-the-difference-between-on-page-and-off-site-seo
https://www.vixendigital.com/seo/black-hat-white-hat-grey-hat-seo/
Autor Case Study

Autor Case Study
Paulina Czaja
Crypto copywriter z szerokim doświadczeniem jako project manager, content manager oraz SEO copywriter dla różnorodnych projektów blockchain. W WMI jest odpowiedzialna za tworzenie contentu na social media, pisanie artykułów na blogi, oraz przygotowanie tekstów na potrzeby codziennej komunikacji.