Najpopularniejsze media społecznościowe w 2022
Trudno wyobrazić sobie dzisiejszy świat bez social mediów. Towarzyszą nam od lat 90-tych i ciągle ewoluują, dopasowując się do otaczającej rzeczywistości i potrzeb. Zastanawiacie się, jak zmieniały się media społecznościowe w 2022 roku? Przygotowaliśmy dla Was krótkie podsumowanie najpopularniejszych platform społecznościowych minionego roku. Sprawdź, czy jesteś na bieżąco z trendami.
Ciekawe liczby 2022:

Najpopularniejsze social media 2022
W pierwszym zestawieniu jako kryterium mediów społecznościowych przyjęliśmy platformy, na które wrzucamy posty w postaci tekstu, grafik lub krótkich filmików. Jak widać z poniższej tabeli, do czołowych social mediów w roku 2022 należały Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn oraz TikTok.

Każda z tych platform różni się pod kątem wieku grupy docelowej, rodzaju przekazywanej treści i emocji, jakie ma wyzwalać w odbiorcy. Facebook jest od lat zdecydowanym liderem wśród mediów społecznościowych. Platforma ta została uruchomiona w lutym 2004 roku i jest nadal najczęściej używanym social media na świecie. Prawie dwie na trzy osoby z 4,59 mld użytkowników mediów społecznościowych na świecie są aktywnymi użytkownikami Facebooka. W rzeczywistości liczba miesięcznych aktywnych użytkowników jest bliska 3 miliardy i przewyższa YouTube o 350 milionów użytkowników.
Reels
W roku 2022 ogromną popularność zdobyły Reels, czyli rolki wzorowane na krótkich filmikach z TikToka. Ta nowa funkcja Facebooka i Instagrama pozwala na nagrywanie materiałów trwających od 3 do 60 sekund w pionowym formacie smartfonów. Chociaż oficjalna premiera rolek odbyła się w 50 krajach już 5 sierpnia 2020, to Polska dołączyła do grona użytkowników dopiero rok później 27 października 2021. Obecnie Reels podbijają świat marketingu, są cennym narzędziem promocyjnym do zwiększania rozpoznawalności marki i budowania jej wizerunku w sieci. Rolki stały się częścią dynamicznie rozwijającego social commerce, który umożliwia promowanie oraz kupowanie produktów poprzez przyciski odsyłające bezpośrednio do sklepów.
TikTok
Mimo że Facebook i Instagram plasują się na najwyższych miejscach w rankingu, na szczególną uwagę zasługuje dynamiczny rozwój TikToka z ponad miliardem aktywnych użytkowników w 154 krajach. Ta chińska platforma osiąga rekordowe wyniki i od 2021 roku jest jednym z najpopularniejszych mediów społecznościowych. TikTok został uruchomiony w Chinach w 2016 roku, jednak jego główny rozwój nastąpił w 2017 roku, gdy wydostał się z chińskiego rynku, aby obsługiwać inne kraje.
Obecnie TikTok jest najpopularniejszy w Stanach Zjednoczonych z 136,42 mln użytkowników. Kolejne miejsca z ponad 50-milionową społecznością zajmują Indonezja 99.07 mln, Brazylia 73,58 mln, Rosja 51,3 mln i Meksyk 50,52 mln.

Kto najczęściej używa TikToka? Osoby w wieku od 18 do 24 lat (23,8% kobiet i 17,9% mężczyzn). Tylko około 2% użytkowników to osoby powyżej 55 roku życia. Wygląda to inaczej niż w przypadku Facebooka, gdzie największą grupą są mężczyźni w wieku 25-35 lat (18,4%).
Najczęściej odwiedzane media społecznościowe
Statystyki przedstawione przez Semrush z sierpnia 2022 również pokazują, że Facebook nadal mocno króluje wśród mediów społecznościowych, z około 13.5 mld wizyt miesięcznie. Użytkownicy spędzają średnio 24 min na przeglądaniu go. Drugą najchętniej przeglądaną platformą jest Twitter z 6.37 mld miesięcznie. Instagram plasuje się na trzecim miejscu, wyprzedzając Reddit o 20 milionów wyświetleń. TikTok zajmuje piąte miejsce i naszym zdaniem jest poważnym konkurentem dla pozostałych wyżej wymienionych mediów społecznościowych. Obecnie jest około 1.7 miliardów odwiedzających miesięcznie. Jaką liczbę przewidujecie za rok?

Portale społecznościowe według liczby użytkowników
Dla porównania przedstawiamy dane ze Statista - platformy do analityki danych statystycznych. Tutaj kryteria mediów społecznościowych są dużo szersze i zawierają również YouTube oraz popularne komunikatory.
Według Statista najpopularniejszymi social media na świecie w 2022 roku są:
- Facebook
- YouTube
- WhatsApp
- Instagram
- Facebook Messenger
- TikTok
- QQ (chiński komunikator internetowy)
- Douyin
- Telegram
- Sina Weibo (chiński portal mikroblogowy)
- Snapchat
- Kuaishou
- Pinterest
- Reddit
- Twitter
- Quora

Jak widać w powyższym wykresie TikTok plasuje się na 6 miejscu, wyprzedzając nawet Twittera.
Warto również wspomnieć o BeReal, nieujętym w powyższych zestawieniach. Aplikacja, która pokazuje autentyczną, niepodkoloryzowaną stronę życia przeżywała prawdziwy boom w 2022 roku. Więcej na ten temat możecie przeczytać tutaj
Użytkownicy mediów społecznościowych w liczbach
Za wszystkich osób na świecie, które używa Internetu aż 93% korzysta z social mediów. To daje liczbę 4.74 miliarda aktywnych użytkowników mediów społecznościowych, czyli ponad połowa (59,3%) z całej populacji ludności Ziemi. W ostatnim roku przybyło 190 milionów (+4,2%) nowych użytkowników, około 34 miliony (1%) na kwartał. Social media zajmują nam znaczącą część czasu w ciągu dnia (średnio 2,5 godziny). Częściej korzystają z nich mężczyźni (54%) w stosunku do kobiet (46%). To stanowi olbrzymi potencjał marketingowy. Można dotrzeć z daną marką lub produktem do określonych odbiorców social mediów. Wszystko zależy jednak od starannie opracowanej strategii marketingowej, precyzyjnie dobranej grupy docelowej oraz wielkości budżetu, jaki przeznaczymy na reklamę.
Ogólne dane nt. adaptacji internetu i social mediów wśród populacji:

Dane na temat adopcji social mediów:

Wzrost liczby użytkowników internetu i mediów społecznościowych:

Gdzie na świecie media społecznościowe są najbardziej popularne w 2022 roku?
Jak wspomnieliśmy wcześniej, aż 59,3% całej populacji na świecie korzysta z mediów społecznościowych. W jakich rejonach są najpopularniejsze? Jak przedstawia poniższa mapa, najczęściej używane są przez mieszkańców Europy, Ameryki Północnej, Południowej i Środkowej oraz Wschodniej Azji. Afryka nadal pozostaje dużym terenem do zagospodarowania. Jest to oczywiście w dużej mierze skorelowane z dostępem ludności do Internetu.
Rozmieszczenie użytkowników mediów społecznościowych na świecie:


Z jakich powodów ludzie używają social mediów?
Różne kraje mają różne dominujące zastosowania mediów społecznościowych. Jednak większość ludzi używa ich do kontaktu z przyjaciółmi i rodziną lub dla rozrywki, aby wypełnić wolny czas. Dla niektórych media społecznościowe są źródłem najświeższych wiadomości ze świata lub odkrywania nowości prezentowanych przez ulubione marki, lub celebrytów.
Równie popularny jest aktywny udział w dedykowanych grupach poświęconych danej tematyce np. sprzedaż i zakup ubrań markowych, zdrowe odżywianie, sport itd.

Podsumowanie
Media społecznościowe stały się nieodłączną częścią naszego życia. Na całym świecie blisko 60 proc. populacji korzysta z co najmniej jednej platformy społecznościowej. Giganci tacy jak Facebook, Instagram czy Twitter świetnie sobie radzą mimo pojawiającej się konkurencji. Według danych opublikowanych przez Statista wykorzystanie social mediów pozostaje w tendencji wzrostowej i do 2027 roku liczba użytkowników korzystających z social media może osiągnąć 5,85 miliarda na całym świecie. Prognozy wzrostu demograficznego przewidują, że w 2027 roku populacja świata wyniesie 8,3 miliarda, oznacza to, że za pięć lat odsetek osób korzystających z social media będzie wynosił ponad 70 procent.
Autor Case Study

Autor Case Study
Paulina Czaja
Crypto copywriter z szerokim doświadczeniem jako project manager, content manager oraz SEO copywriter dla różnorodnych projektów blockchain. W WMI jest odpowiedzialna za tworzenie contentu na social media, pisanie artykułów na blogi, oraz przygotowanie tekstów na potrzeby codziennej komunikacji.