Misja i wizja — dlaczego są ważne w promowaniu firmy?
Twoją marką jest to, co ludzie mówią o tobie, kiedy wyjdziesz z pokoju - Jeff Bezos, CEO i założyciel Amazona
Misja i wizja to fundament tworzenia tożsamości marki. Kreując strategię zarządzania firmą, bardzo ważne jest zdefiniowanie jej wartości oraz określenie, w jaki sposób chcemy dotrzeć do odbiorców i co możemy im zaoferować. Jasno sformułowana misja i wizja to drogowskaz, myśl przewodnia, który określa cele i motywuje do dalszego rozwoju marki. Sprawdź w dalszej części artykułu, co powinno znaleźć się w deklaracji misji i wizji oraz w jaki sposób pomaga to w działaniach marketingowych.
Czym się różni misja i wizja?

Rozpoczynając działalność gospodarczą, przedsiębiorcy wiedzą, co chcą sprzedawać lub jakie usługi oferują. Nie zawsze mają pomysł, jak to zrobić, jak dotrzeć do odbiorców — określenie biznesplanu i strategii marketingowej im w tym pomaga. Jednak tylko nieliczni zadają sobie pytanie, dlaczego to robią.
Misja
Ustalenie wyższego celu, misji firmy, głębszych przekonań to właśnie odpowiedź na pytanie: „Dlaczego zakładamy firmę?”. Pomaga to w osiągnięciu materialnych celów firmy, jakim jest generowanie zysków — jest to jednak tylko jeden aspekt. Misja to wyższy cel, na który ukierunkowuje się działania organizacyjne. Pozwala on pracownikom oraz klientom identyfikować się z działaniami marki, kreując postawę lojalności wśród odbiorców.
Deklaracja misji to filozofia, która określa wyjątkowość firmy, reprezentuje to, co najważniejsze dla jej odbiorców. Musi fascynować i inspirować tych, do których jest adresowana. Misja to motto, które opisuje główny cel istnienia firmy i przyświeca jej działaniom. Jest to podsumowanie tego, co marka robi i w jaki sposób chce to robić. Kluczowe dla deklaracji misji jest odpowiedź na pytania: „Co robimy?” i „W jaki sposób to robimy?” i przede wszystkim „Dlaczego to robimy?”.
Wizja
Wizja natomiast obrazuje przyszłość, to jak firma powinna się rozwijać i w jakim kierunku powinna iść. Jest opisem dążeń marki i odpowiada na pytanie: „Jakie jest nasze marzenie jako firmy?”. Będzie to kierunek rozwoju na kolejne lata. To obraz tego, czym firma chce się stać. Odpowiada na pytanie, jaką strategię marka ma wybrać: motywującą, inspirującą czy determinującą.

Wartości
Deklaracja wartości wyjaśnia przekonania i filozofię firmy. Napisanie jej z pełnym zrozumieniem celów i w taki sposób, aby była zgodna z wizją i misją, jest koniecznością. Wymienia ona zasady, które kierują kulturą organizacji.
Jak napisać inspirującą deklarację misji i wizji? Przykłady
Każda znana marka, na początku swojej działalności, określa cele i wartości, które chce reprezentować oraz wizję przyszłości. Przy precyzowaniu misji i wizji należy wziąć pod uwagę cztery kategorie:
- Biznesową zorientowaną głównie na zysk, np. efektywność, profesjonalizm, skuteczność.
- Racjonalną odnoszącą się do budowania relacji z klientami.
- Rozwojową opartą na innowacyjności i kreatywności.
- Związana z działalnością na rzecz innych poprzez budowanie wizerunku firmy odpowiedzialnej społecznie.
Poniżej przedstawiamy 3 przykłady misji i wizji światowych marek:

Jak widać na powyższych przykładach, wizja i misja są siłą napędową. Napisanie deklaracji misji pomaga zwerbalizować cel i plan biznesowy marki. Jest to oświadczenie o praktycznych rozwiązaniach dla firmy. Natomiast do napisania wizji, najpierw musimy rozpoznać potrzeby klientów i na tym oprzeć cel naszego istnienia. W inspirującym motto zawieramy aspiracje i marzenia marki reprezentujące jej sposób widzenia świata oraz długofalowe działania zmierzające do realizacji misji.
4 główne motywy wyznaczania misji i wizji firmy — kompas dla działań marketingowych
Poznanie dążeń i celów marki to podstawa zarządzania strategicznego firmy. Jaka głębsza motywacja powinna stać za ustaleniem misji i wizji firmy? Oto cztery główne motywacje:
- Budowanie silnego i spójnego wizerunku marki poprzez podnoszenie jej rozpoznawalności i formułowanie jasnego przekazu do odbiorców.
- Dodawanie wartości do świata poprzez dostarczanie innowacyjnych rozwiązań.
- Wyznaczanie kierunku realizacji działań, tworzenie jednolitego i spójnego działania.
- Motywowanie do działania i budowanie pasji w zespole.
Dzięki wcześniejszemu określeniu, jakie wartości charakteryzują firmę i jaki cel jej przyświeca, łatwiej jest zaplanować strategię marketingową. Pomaga to dokładniej komunikować się z docelowymi odbiorcami oraz wyznaczać kierunek i sposób osiągnięcia celów.
Podsumowanie
Stworzenie inspirującej misji i wizji dla marki jest podstawą do jej rozwoju w zgodzie z określonymi wartościami. Dzięki temu firma staje się silna i rozpoznawalna. Jeśli nie wiesz, jak precyzyjnie sformułować deklarację misji dla swojej marki zgłoś się do nas. Nasi specjaliści z agencji We Make It pomogą Ci napisać inspirujące motto, które jasno przedstawi kierunek i wartości Twojej firmy lub organizacji.
Źródła:
https://publicdialog.pl/artykul/marketing/wizja-i-misja-marki/
https://questus.pl/blog/misja-wizja-i-strategia/
https://www.mindtools.com/aqzfi79/mission-statements-and-vision-statements
https://www.corazlepszafirma.pl/blog/misja-firmy
https://www.volvogroup.com/pl/about-us/our-mission-vison-and-aspirations.html
https://www.coca-cola.pl/poznaj-nas-lepiej/dolacz-do-nas/misja-wizja-i-wartosci
https://www.ikea.com/pl/pl/this-is-ikea/about-ikea/wizja-pub9cd02291
Autor Case Study

Autor Case Study
Paulina Czaja
Crypto copywriter z szerokim doświadczeniem jako project manager, content manager oraz SEO copywriter dla różnorodnych projektów blockchain. W WMI jest odpowiedzialna za tworzenie contentu na social media, pisanie artykułów na blogi, oraz przygotowanie tekstów na potrzeby codziennej komunikacji.