Jak mierzyć skuteczność reklamy w social mediach?
O sukcesie marki decyduje wiele czynników. Wśród nich można wymienić, pomysł, strategię marketingową, możliwości finansowe, konkurencję oraz czynniki niezależne od firmy, jak np. sytuacja polityczno-ekonomiczna. W dzisiejszym artykule skupimy się procesie docierania do klientów. Dowiedz się, jak mierzyć skuteczność reklamy w social mediach!
Reklama w social mediach - od czego zacząć?
Załóżmy, że prowadzisz firmę usługową, która zajmuje się serwisem drukarek 3D. Założyłeś punkt, w mieście średniej wielkości i chciałbyś pozyskać nowych klientów, którzy przyniosą swoje urządzenia na naprawę lub wymianę wybranych komponentów.
Swoje działania marketingowe powinieneś rozpocząć od odpowiedzi na pytania:

Załóżmy, że odpowiedziałeś na powyższe pytania następująco - planujesz wydać 800 zł na reklamę na Facebooku, docierając do osób, które mogą posiadać drukarkę 3D. Celem jest kliknięcie i wypełnienie formularza kontaktowego, dotyczącego usterki urządzenia, które miałoby zostać oddane do naprawy. Jako narzędzie pomiarowe, wykorzystane zostaną statystyki dotyczące kampanii, które dostarcza Facebook oraz ilość wypełnionych formularzy, które otrzymasz na firmową skrzynkę mailową.
KPI - Kluczowe wskaźniki efektywności
Następnym krokiem jest wyznaczenie KPI (key performance indicators), czyli wskaźników, które w sposób policzalny pozwalają śledzić efektywność reklamy. Najczęściej stosowane KPI to np.:
- ilość odsłon strony internetowej,
- ilość sprzedanych produktów lub usług,
- ilość pozyskanych leadów,
- ilość zapisów do newslettera,
- ilość wypełnionych formularzy kontaktowych.
Inne, bardziej złożone mierniki efektywności, które są szeroko wykorzystywane w promowaniu marki to:

Czy reklama się opłaca?
Załóżmy, że właściciel serwisu drukarek 3D wypromował 4 reklamy przez okres miesiąca, przeznaczając na to wcześniej wspomniany budżet 800 zł. Poskutkowały one wypełnieniem 30 formularzy. Sprzedawca usługi skontaktował się z klientami, po czym z 30 leadów udało mu się pozyskać 20 klientów. Oddali oni swoje drukarki do napraw, których średnia cena wyniosła 200 zł. Czy reklama się opłaciła? Posłużmy się wskaźnikiem ROI (return on investment), aby to sprawdzić. Odnosi się on do zwrotu z poniesionej inwestycji.

W opisanym przypadku obliczenia zostały uproszczone. Zysk to przychód minus koszty. Kosztem w prowadzeniu kampanii reklamowych może być nie tylko wydatek na samą reklamę, ale również np. czas pracy specjalisty, która je konfiguruje, koszt pracy grafika, który przygotowuje reklamę od strony wizualnej itd. Wówczas należy ująć te nakłady w kosztach, ponieważ wpłyną one na wynik końcowy.
Można także posłużyć się wskaźnikiem ROAS (return on ad spend). Ujmuje się w nim przychód wygenerowany przez reklamy podzielony przez ich koszt. Wówczas w opisanym przykładzie podzielilibyśmy 4000 zł przez 800 zł, co dałoby wynik 5 zł przychodu na każdą wydaną złotówkę, czyli 4 zł zysku (400% zysku z wydatków poniesionych na reklamę).

Podsumowanie - social media to przepustka do zdobycia klientów
Wiesz już jak mierzyć skuteczność reklamy w social mediach. To jednak wyłącznie jedno z działań, które należy podjąć, aby reklama dała rezultat. Innymi istotnymi elementami procesu są: stworzenie reklamy zgodnie z charakterystyką danego medium oraz precyzyjna konfiguracja kampanii.
W artykule został przedstawiony wyłącznie przykład mający na celu lepsze zrozumienie, jak działają płatne reklamy. W rzeczywistości jest to złożony proces, który wymaga wiedzy i doświadczenia, by uniknąć nieudanych prób pozyskania klientów przez kampanie płatne.
Jeśli chciałbyś otrzymać gotową kampanię reklamową od specjalistów w tej dziedzinie, skontaktuj się z nami.
Źródła:
https://www.socialinsider.io/blog/social-media-measurement/
https://www.thedrum.com/opinion/2021/06/30/how-can-you-effectively-measure-social-media-marketing
Autor Case Study

Autor Case Study
Przemysław Olędzki
Doświadczony Technical Writer w obszarze blockchain mający w portfolio współpracę z licznymi projektami. Publicysta w dziedzinie ekonomii, psychologii i kryptowalut. W WMI zajmuje się realizacją wszelkich form wypowiedzi pisemnej - od dokumentacji technicznych, po artykuły blogowe.