Dlaczego metaverse jest przyszłością marketingu i reklamy?
Mimo że wśród wielu ludzi, funkcjonowanie w wirtualnej rzeczywistości wywołuje mieszane uczucia, dla młodszych pokoleń jest naturalną koleją rzeczy i następstwem rozwoju technologicznego świata. Czy niebawem głównym miejscem naszych spotkań będzie metaverse? Jakie mogą płynąć z tego korzyści, a czego możemy się obawiać? Odpowiemy na te pytania w dalszej części artykułu.
Czym jest metaverse? Realne doświadczenie wirtualnej rzeczywistości.
Koncepcja metaverse może przywodzić na myśl, wizje literackie wykreowane przez pisarzy science fiction. Jeszcze 20 lat temu abstrakcją wydawały się wideokonferencje. Obecnie są w powszechnym użytku. Metaverse po raz pierwszy został opisany w 1992 roku przez Neala Stephensona w książce „Snow Crash”, gdzie ludzie uciekają do wirtualnego świata, by prowadzić alternatywne życie pod postacią awatarów, uciekają od dystopijnej rzeczywistości, w której mafia i korporacje rządzą światem. Ta książka była pierwszą opisaną wizją metaverse - rozszerzonej wirtualnej rzeczywistości. Ten świat oferuje szerokie możliwości, od rozrywki po narzędzia do pracy zawodowej np. spotkania wirtualne, wideokonferencje w specjalnie stworzonych do tego celu pokojach, reklamy wirtualne itd. Daje też możliwość prowadzenia alternatywnego, anonimowego życia pod postacią avatara.
Doprecyzujmy, czym jest i jakie możliwości daje wirtualna rzeczywistość. Częstym zjawiskiem jest negowanie tego, czego nie rozumiemy. Rozmowy na temat metaverse są bardzo zbliżone do dyskusji na temat Internetu z lat 80. Chociaż trudno to sobie dzisiaj wyobrazić, kiedyś świat istniał tylko w wersji analogowej. Kiedy powstawał Internet, część osób reagowała brakiem zaufania, doszukując się zagrożeń, które mogłyby z tego wynikać. Wtedy było to trudne do wyobrażenia, jak bardzo usługi www zmienią nasze życie. Podobnie jest z metaverse. Niektórzy obawiają się, że przeniesienie życia codziennego do przestrzeni wirtualnej źle wpłynie na relacje międzyludzkie. Zastanówmy się, czy każde pokolenie ma do tego takie samo podejście?
Pokolenie Z — Digital Nomads

Osoby urodzone po 1995 roku, czyli Post-Millenialsi nie znają życia bez Internetu, komunikatorów czy social mediów. Telefon jest do nich niemal przedłużeniem ręki, a życie toczy się w dużej mierze w sieci. Badania The Center for Generational Kinetics wykazały, że „31% czuje się niekomfortowo, jeśli nie ma przy sobie telefonu przez 30 minut lub krócej”. Podobnie jak dla Millenialsów, nowe aplikacje i technologie są dla Gen Z codziennością. Ich kultura komunikowania się różni się w znacznym stopniu od pokoleń analogowych. Dla nich kontakt w przestrzeni cyfrowej jest czymś naturalnym, znanym od dziecka. Rzeczywistość jest widziana przez pryzmat influencerów i filtrów Instagrama. Ze względu na zbudowane cyfrowe przyzwyczajenia, przejście do wirtualnego świata awatarów nie jest dla nich aż tak wielkim krokiem. To, co u starszych pokoleń może wzbudzać obawy, dla nich jest czymś naturalnym.
Czy metaverse będzie ziemią obiecaną dla e-commerce?
Metaverse rozwija się bardzo dynamicznie. Jego wartość do 2030 r. jest szacowana przez Polski Instytut Ekonomiczny na około 8-13 mld dolarów, z corocznym wzrostem wartości na poziomie blisko 50%.
Co to oznacza dla e-commerce? Użytkownicy, spędzając coraz więcej czasu w wirtualnej rzeczywistości, będą oczekiwali, że pojawią się tam również ich ulubione marki ze swoimi produktami oraz usługami. Firmy będą miały możliwość wchodzenia w interakcję ze swoimi konsumentami, promując się, sprzedając swoje towary oraz dostając feedback.
Mark Zuckerberg stwierdził:
„Jeśli jesteś w metaverse każdego dnia, to będziesz potrzebował cyfrowych ubrań, cyfrowych narzędzi i różnych doświadczeń”.
To otwiera nowy rynek dla sektora gier i rozrywki, a także sprzedaży wirtualnych przedmiotów zarówno dla dużych marek, jak i mniejszych firm, które chcą zaistnieć w sieci ze swoimi produktami lub usługami. Niewątpliwą zaletą metaverse są wirtualne reklamy. Marketing w tej alternatywnej rzeczywistości będzie miał inny wymiar. Od bilbordów na budynkach i przestrzeniach w grach VR po awatary zachęcające do zakupu lub demonstrujące działanie danego urządzenia. Rozpoznawalność w sieci będzie wpływała na popularność w świecie rzeczywistym.
Jak wskazała McKinsey & Company - globalna firma konsultingowa, aż 95% kadry managerskiej wierzy, iż metaverse wpłynie pozytywnie na ich branżę. Sukces alternatywnej rzeczywistości może wynikać z tego, że ludzie przeniosą nawyki życia codziennego do wirtualnego świata, gdzie w dużym stopniu mogą pozostać anonimowi i czuć się komfortowo skrywając swoją tożsamość pod postacią awatara.
Podsumowanie — jak metaverse zmienia świat?
Metaverse daje ogromne możliwości rozwoju dla biznesu, rozwoju edukacji, i komunikacji. Wiele firm już teraz decyduje się na wprowadzanie swoich produktów i usług do metaverse. Jeżeli również myślisz o tym, żeby zacząć się tam reklamować nasza agencja marketingowa We Make It pomoże Ci we wdrożeniu twojej wizji i pomysłów w życie wirtualne. Wykorzystaj ogromny potencjał metaverse, by zaistnieć w wirtualnej przestrzeni ze swoim marką, zwiększając sprzedaż i realizując swoje cele!
Autor Case Study

Autor Case Study
Paulina Czaja
Crypto copywriter z szerokim doświadczeniem jako project manager, content manager oraz SEO copywriter dla różnorodnych projektów blockchain. W WMI jest odpowiedzialna za tworzenie contentu na social media, pisanie artykułów na blogi, oraz przygotowanie tekstów na potrzeby codziennej komunikacji.